Debattinlägg

Jämtland, Feministiskt Initiativ, arbete och ekonomi!

I Jämtlands län har antalet medlemmar i Feministiskt Initiativ långt mer än tiodubblats på ett år, vilket visar att det finns ett stort intresse i länet för de frågor som Feministiskt Initiativ driver.

En av våra prioriterade frågor under valet var arbete och ekonomi. Vi vill bland annat att arbetsmarknaden ska vara fri från diskriminering, vi vill arbeta aktivt för jämställda löner, vi vill att föräldraförsäkringen ska vara individualiserad och att arbetstiden ska förkortas.

Vi frågade under valkampanjen våra medlemmar och andra besökande i vårt valtält på torget i Östersund varför de valde att rösta på Feministiskt initiativ och fick flera olika svar, både stort och smått från ung och gammal, kvinnor och män. här är några av dem!

”Jag röstar rosa för att det är en jävla skam att 50 procent av kvinnorna som går i pension i Sverige får ”fattigpension”.”

”Jag röstar rosa för att den politik som idag förs för jämställdhet och mot alla former av diskriminering inte är tillräcklig.”

”Jag röstar rosa för att det är på tiden att vi minskar på normalarbetstiden igen!”

”Jag röstar på F! för att jag vill se ett samhälle där ekonomisk, social som kulturell makt inte är synonymt med att du är vit, man och hetero, utan att en som kvinna, rasifierad och/eller hbtq-person ska få samma möjligheter och förutsättningar.”

”Jag röstar på F! för att jag tycker det är dags för en politik som underbyggs av forskning, analys och statistik och inte bara tyckande.”

”Jag behöver FI i riksdagen så att jag som kvinna och hbtq-person inte ska fortsätta glömmas bort.”

”Jag röstar rosa för att jag förtjänar samma lön som mina manliga kollegor.”

”Jag röstar på F! för att jag anser att alla barn har lika stor rätt till alla sina föräldrar.”

”Kvinnor underställs män socialt ekonomiskt och kulturellt. Utrikesfödda, funktionshindrade, outbildade och andra ”minoriteter” utsätts också för en underställd diskriminering. Det är inte OK och det måste ske en förändring. Därför röstar jag på F! Det feministiska initiativet är det enda partiet som på alla politiska nivåer och i ALLA frågor genomsyras av ett feministiskt, genus- och intersektionalitets-perspektiv, det gör F! unika.”

”Jag röstar på F! för att jag vill ha ett Sverige där alla kan leva ett värdigt liv utan fattigdom, förslitningsskador eller utbrändhet.”

De här och många fler anledningar gör att vi vill driva en mer aktiv politik även i Jämtland, och hoppas kunna ställa upp lokalt i nästa val!

Ingrid Mårtensson, vice ordförande i Feministiskt initiativ Jämtland

IMGP4922

Kommentera

