Debattinlägg / Pepp / Valkampanj

Jämtland, Feministiskt Initiativ, säkerhet och mänskliga rättigheter!

Inför Riksdagsvalet 2014 valde Feministiskt initiativ att prioritera bland annat frågor om säkerhet och mänskliga rättigheter. Vi föreslog till exempel en ny sexualbrottslag som kriminaliserar sex utan samtycke, vi föreslog att öppna våra gränser och stärka integrationen, vi föreslog ett statligt grundstöd till kvinnojourer och att instifta en ny samlevnadsbalk för alla slags familjer.

Allt det här finns fortfarande kvar i vårt program och under höstens valkampanjen fick vi höra bland annat följande anledningar som våra medlemmar och andra ser för att vi som jämtar ska välja Feministisk Initiativ. Anledningar som nu blir aktuella igen i den kommande kampanjen:

”Jag röstar rosa för att jag vill att sex utan samtycke ska kriminaliseras.”

”Vi behöver en rejäl motvikt mot SD och rasism, därför röstar jag på F!”

”Jag röstar rosa för att få in empati, medmänsklighet, intersektionalitet, normkritik och feminism i riksdagen.”

”Jag röstar rosa för att F! är det enda partiet som har partnerskapssamhälle i sitt partiprogram.”

”Jag röstar på F! för att jag anser att staten ska vara med och finansiera kvinnojourer.”

”Jag behöver FI i riksdagen för att ett parti som SD, som är emot mig som kvinna och mitt förhållande med en annan kvinna, inte ska få makt att bestämma i viktiga frågor som riskerar mitt välmående.”

”Jag röstar rosa för att jag vill att fokus ska vara på integration, inte på invandring.”

”Jag röstar på F! för att jag anser att alla människor är värda lika mycket, PÅ RIKTIGT!”

”Jag röstar rosa för att var tionde flicka i världen utsätts för sexuellt våld, enligt FN. Vi behöver en motkraft!”

”Jag röstar rosa för att rasister inte ska få hota och förtrycka.”

”Jag röstar på FI för att jag är sjukt less på att nazister tillåts marschera våra gator och där ett rasistiskt parti som SD vinner mer mark, och för att FI utgör den starkaste politiska motpolen mot dem just nu.”

”Jag röstar rosa för att jag inte värderar människor efter kön, sexuell läggning eller hudfärg. För att jag tror på allas lika värde.”

”Jag röstar på F! för jag vill ha en politik som är sant solidarisk med de mest utsatta i samhället.”

Allt det här vill vi ska genomsyra politiken och därför jobbar vi nu för att bli en politisk kraft att räkna med!

IMGP2964

Ingrid Mårtensson, vice ordförande Feministiskt Initiativ Jämtland

Kommentera

