Debattinlägg

Terrorismens ansikte!

I går utsattes en redaktion för en satirisk tidning, Charlie Hebdo, i Paris för ett otäckt terrordåd, nyheterna har därefter varit fyllda av det.

Jag hade andra planer på inlägg idag, men kan inte bortse från allt som bubblar inom mig när jag läser reaktionerna på nätet och i media om den här attacken.

Jag kan ärligen säga att jag inte alls uppskattar de skämtteckningar jag hittills sett från Charlie Hebdo, jag förstår inte det roliga i dem, jag uppfattar dem som rasistiska och sexistiska. MEN DET SPELAR INGEN ROLL! Jag kan ändå stå för deras rätt att publicera dem, och avsky terrordådet mot dem.

Jag reagerar på att när vita personer består terroristdåd så betecknas de som en enskild person med psykisk störning, när en färgad person begår den här typen av brott så fokuseras på hudfärg och statistik runt hur många med den hudfärgen som gör liknande brott, och när en muslim begår brott så fokuseras på religion. Om vi däremot skulle peka på att de flesta som begår terrordåd är män skulle de flesta reagera mycket negativt, även om det är mer sant än att hänvisa till ursprung och/eller religion.

På sociala media frodas nu hatet mot muslimer, det har i Paris begåtts brott både mot muslimska kvinnor och mot Moskéer, och många högerextremister gläds år att få säga ”Vad var det vi sa!” Och detta innan vi ens vet vilka det är som begått det här dådet.

Det handlar inte om hudfärg, kön eller religion, det handlar om extremister. Alla extremister är farliga, oavsett vad de är extremister inom, och att möta extremism från ett håll med extremism från ett annat är ingen lösning, det driver bara upp risken för nya attentat ännu mer. Om vi låter det här hända så uppnår terroristerna sitt mål. Terrorister vill inte ha fred, de vill ha strid, konflikt och våld. Alla vi som inte är extremister har ett ansvar. Elda inte på hatet, avkräv inte andra att de ska ta avstånd. Ta avstånd själv, men utan att skuldbelägga någon mer än de som faktiskt genomfört attentatet. De är de enda skyldiga i just den här frågan, inga andra. Inget ursprung, ingen hudfärg och ingen religion!

Läs gärna även HÄR!

Ingrid Mårtensson
Vice ordförande FI Jämtland

IMGP4953

Kommentera

