Presentation

Styrelsepresentation Ingrid Mårtensson, vice ordförande

Dags att presentera ännu en av våra styrelseledamöter, i dag är det jag som oftast skriver här, Ingrid, som presentera. I dag fick jag dessutom ännu en insändare publicerad, en del av inlägget om de strejkande flyktingarna i Grytan, läs mer HÄR!

Namn
Ingrid Mårtensson

Min bakgrund som feminist
Jag har nog varit feminist i hela mitt liv. Från att farmor tyckte att brorsan inte behövde städa eftersom han var pojke, via klassföreståndaren i gymnasiet som sa att kvinnor inte kunde bli militärer (vilket gjorde att jag genomförde 15 månaders militärtjänstgöring fyra år senare) till min nutida feminism som är mindre personlig och mer intersektionell.

Den här frågan brinner jag för
Intersektionalitet och normkritik, två fantastiska verktyg för att tydliggöra de komplexa strukturer av förtryck som många av oss drabbas av på olika sätt. Med hjälp av verktygen vill jag granska sakfrågor, som hur samhället ska göras tillgängligt för alla, hur alla ska kunna vara delaktiga, oavsett till exempel klass, funktionsvariation, ålder, utbildning, sexualitet, könsidentitet, religion eller härkomst. Säkerhetspolitik, sjukförsäkringar och arbetsmarknadspolitik är också intressen, efter att ha arbetat inom Försvarsmakten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Sen är landsbygdspolitik/glesbygdspolitik alltid intressant, jag är en arg tant från Norrland…

Vad är ditt livsmotto?
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något

Vilken låt är ditt livs signaturmelodi?

Vilket ordspråk talar till dig?
Inga. Ordspråk handlar alltför ofta om att befästa traditioner och göra som vi alltid gjort. De beskriver det som kan kallas sunt förnuft, och enligt mig döljer det mängder av fördomar och unkna idéer, som inte ifrågasätts när det kallas sunt förnuft. Så, ordspråk är till för att plockas isär och falsifieras enligt mig!

Vem/Vilka är dina feministiska förebilder?
Jag har inga förebilder av den anledningen att jag inte tror på att sätta upp levande personer som förebilder. Då avkrävs de en omänsklig förmåga att leva ett liv som jag kan se upp till, och alla människor har rätt att ibland misslyckas och fela. Så, om jag skulle ha någon förebild så måste det vara en hittepå person. Kanske Xena, Warriorprincess skulle passa mig?

Vad skulle du helst vilja förändra i dagens Jämtland?
Så mycket! Jag vill göra upp med den manliga machoattityd som frodas runt om i länet, och som kommer fram så fort en skrapar på ytan. Jag vill ge människor möjlighet att, om de vill, stanna kvar och försörja sig i sin hembygd, med tillgång till samma sorts social service som finns i resten av landet, till exempel när det gäller vård, omsorg, äldrevård och skola. Jag vill rensa ut den dolda rasism som finns och som tar sig uttryck på olika sätt. Både mot samer och invandrare. Jag vill att Jämtland ska bli det fina län det kan vara, men då måste vi göra upp med vår historia och se till att gå framåt och utvecklas som resten av världen.

IMGP7545

Kommentera

