Recension

Grupp 8 och jag, boktips

I dag blir det boktips!

Grupp 8 och jag av Gunilla Thorgren

Grupp 8 & jag Gunilla Thorgren

Det här är Gunilla Thorgrens alldeles personliga historiebeskrivning om att vara en av de som startade och drev Grupp 8. Jag är lite för ung för att förstå hur det egentligen var under den här tiden och hur Grupp 8 påverkade sin omvärld. Jag var 8 år när de startade, så min uppväxt såg annorlunda ut jämfört med Thorgrens. Grupp 8s arbete hann påverka min omvärld och göra saker enklare för mig än vad de var för henne. Det gör mig djupt imponerad av henne. För det liv hon valde att leva och det engagemang hon hade för att få leva  sitt liv på sitt sätt.

Boken är intressant men lite ojämn. Vissa partier blir så opersonliga och vaga att mitt intresse falnar, men sen knyter hon ihop det med sitt eget liv eller andra händelser som jag kan relatera till och jag blir intresserad igen.

Det finns delar i den som jag känner igen från den feminism som finns idag, som att feminismen som syns i media är den vita medelklass feminismen. För mig är det, precis som för Thorgren, viktigt att feminism är bredare än så, och att alla kvinnors situation måste belysas och förbättras. Annat känner jag igen från mitt föräldraskap. Jag har lärt mina barn att inte slåss och inte använda fula ord mot andra, men i mitt huvud finns en tagg, att jag gjort det svårt för dem att hävda sig i det hårda samhälle vi lever i. Samma konflikt i sitt föräldraskap beskriver Thorgren, konflikten mellan solidaritet och konkurrens. Och då är konkurrensen än hårdare i dag än den var på 70-talet när hennes barn växte upp och beskyllde sin mamma att ha fostrat dem till att vara för snälla…

Sen skulle jag gärna gått på utställningen ”Kvinnor” som var en av de saker Grupp 8 skapade. Den tror jag skulle tilltalat mig!

Den här boken rekommenderar jag! Den är en tillbakablick på livet som det såg ut för 40 år sedan och ett tidsdokument över modiga kvinnor som varit med och påverkat kvinnors möjligheter fortfarande i vår tid!

Ingrid Mårtensson
Vice ordförande, FI Jämtland

IMGP4968

Kommentera

