Pepp

Fotografisk reflektion…

Jag blev alltså invald i styrelsen för Feministiskt initiativ förra helgen. Stort för mig, men rätt ointressant för lokala media här i Jämtland. I dag intervjuades jag i alla fall för en artikel i ”100% Östersund”, trevligt! Till artikeln skulle jag fotograferas, och då uppstod en kort liten konflikt, när fotografen tog för givet att jag skulle vara OK med att bli fotograferad från ett uppifrånperspektiv. Jag sa nej.

Jag läser bloggen ”Genusfotografen” som granskar just hur genus framställs i bilder. I inlägget ”Konsten att amputera en kvinna lagom” (läs hela HÄR!) har bloggaren läst en handbok för bröllopsfotografer, där bland annat följande tips och råd finns:

”Oftast brukar det bli bäst att fotografera en kvinna lite uppifrån. Över ögonhöjd. Det ger ett mjukare och kvinnligare perspektiv. Och det gör att kvinnan får bättre anletsdrag och man undviker eventuella dubbelhakor.”

”Män funkar många gånger bäst att fotografera lite underifrån. Fotograferar du från under ögonhöjd ger det ett perspektiv som är manligare. Om man nu ska vara traditionell. Män vill oftast framstå som stora och kraftfulla.”

I inlägget ”Fyrtio nyanser av makt” (läs hela HÄR!) finns ett antal pressbilder med kvinnor fotade ovanifrån och män nerifrån.

Att fotografera bort kvinnors makt genom att avbilda dem uppifrån; en vinkel som ger den som ser symbolisk makt över den som visas.”

Så jag sa NEJ, jag ville inte fotas ur ett ovanifrånperspektiv. Både fotograf och journalist blev lite förvånade. Argumenten var att det brukade göras så, och att det var för att jag skulle se vackrare ut…

Nu är jag rätt ointresserad av att se ”vacker” ut, det är inte den egenskap jag ser som min viktigaste, så jag stod på mig och fotograferades ur ett underifrånperspektiv och i ögonhöjd. Jag försökte dessutom använda maktspråk i mitt poserande, så nu återstår att se hur bilderna blev och vilka de väljer att ha med till artikeln. Det går att se den 3 mars!

Ingrid Mårtensson
Ordförande FI Jämtland
Vicekassör Feministiskt initiativ

Rosa godis 2

Kommentera

