Information / Recension

Queerkids, ett boktips

Så här inför årsmötet (du kommer väl) passar det bra med en lättläst bok som kan vidga synfältet för vissa av oss!

Queerkids av Annika Hamrud

Queer kids

En fackbok som jag, utan att förstå vad boken handlade om, köpte för att sätta mig in i hbtq-frågor för ungdomar. Jag har ungdomar i min omgivning som ser sig själv som queer*, de blir attraherad av individer, inte av kön och de ser inte sig själv som kvinna eller man, de ser sig som människa, och därmed kändes den här boken ganska angelägen.

Nu visade det sig inte handla om barn som kan betecknas queera, utan om hur homosexuella par kan gå till väga för att skaffa barn. Vilket i och för sig kan vara bra att veta i relation till de bekanta ungdomarna om några år, och, framförallt, bra att sätta sig in i för mig, som är heterosexuell, och blev med barn bara vi ens tänkte tanken…

Den här boken får mig att återigen fundera på hur galet det är att heteronormen präglar vårt samhälle, hur den stöttar patriarkatet och tilldelar män och kvinnor roller som sedan i princip lagstadgas. Inte underligt att feminismen känns som en David mot Goliat kamp allt som oftast…

Det finns en del citat i den här boken som känns klockrena. Som ”Lesbiska kvinnor klarar sig helt enkelt utan män, vilket för vissa är mer provocerande än att de älskar kvinnor.” Boken visar oxå på det absurda i biologismen, en gren inom feminism som ligger så långt från mig som det går att komma.

En lättläst bok, en intressant bok, jag är glad att jag äntligen tog tag i den!

* Från RFSLs hemsida: ”Ett brett begrepp som kan betyda flera olika saker men i grunden är ett ifrågasättande av heteronormen. Många ser sin könsidentitet och/eller sin sexualitet som queer. Queer kan innebära en önskan att inkludera alla kön och sexualiteter eller att inte behöva identifiera/definiera sig.”

På tisdag har vi Årsmöte, 1800, i ABFs lokaler på Midgårdsgatan 9 i Östersund. Kom ihåg att betala din medlemsavgift innan årsmötet!

Ingrid Mårtensson
Ordförande FI Jämtland

Rosa höst 8

Kommentera

