Recension

Boktips Snacka snyggt

Dagens boktips är till den som vill kunna tala övertygande för sin sak, och för den som vill genomskåda den som talar övertygande för sin sak…

Snacka snyggt av Elaine Eksvärd

Snacka snyggtHär är en bok jag köpte efter att ha lyssnat på ett föredrag av Elaine Eksvärd, och sen har den legat på hyllan. För ett tag sedan läste jag hennes bok om härskartekniker och var inte riktigt nöjd. Då insåg jag att det handlade om förväntningar och perspektiv, jag förväntade mig en genomgång av teknikerna och hur jag kan få andra att sluta använda dem, hennes perspektiv var hur jag ska bemöta teknikerna utan att hamna i konflikt, vilket oftast innebär att faktiskt bara låta teknikerna passera oemotsagda… Ur hennes perspektiv var den boken klockren, men för mina behov var den inte rätt.

Den här boken överensstämmer bättre med mina förväntningar, i och med att den nästan helt och hållet följer det föredrag jag varit på. Som pedagog och chef, de två huvudsakliga jobb jag haft i mitt liv, är retorik ett nyttigt verktyg, och i mångt och mycket känner jag till det mesta i den hör boken sen tidigare. Det är alltid bra att repetera och påminna sig, så på så sätt var den kanonbra att läsa.

Framförallt uppskattade jag kapitlet om att lära sig genomskåda! Det är precis det jag vill att vi alla ska göra när många politiker talar. Med retorik kan du få allt möjligt att låta fantastiskt bra, men det gäller att vara skeptisk, och fundera på dels hur det sägs och kanske främst vad som inte sägs…

I boken berättar Elaine även om Moderaternas ”ordlista” där de bland annat byter ut ordet ”privatisering” mot ”mångfald”. Är det nått jag retar mig på i den politiska retoriken är det ät tjatet om att privata aktörer på nått sätt skulle tillföra ”mångfald” till skolan eller omsorgen… För mig har kapital inte med ”mångfald” att göra, och jag tro dessutom att mångfalden får bättre plats i offentlig verksamhet än i privat, eller åtminstone i icke vinstdrivande verksamhet. Här fick jag bakgrunden till den här irritationen hos mig, och kan genomskåda den, tack Elaine!

Så, i stort är jag mer nöjd med den här boken än den förra jag läste, en bra handbok för den som vill framföra sitt budskap så att det verkligen når ut, och för den som vill lär sig höra vad som sägs bortom själva framförandet!

IMGP4800rev

Ingrid Mårtensson
Kassör FI Jämtland

Kommentera

