Recension

Boktips, Karin Alfredsson

En av de författare vi talade om på den senaste studiecirkeln var Karin Alfredsson, så jag delar med mig av en recension jag skrev, om en av hennes böcker, för något år sedan:

Pojken i hiss 54 av Karin Alfredsson

Det här är den femte boken om läkaren Ellen Elg, den utspelar sig i Pakistan och Dubai, och jag har läst alla de tidigare. De två första (”80 grader från Varmvattnet”, utspelar sig i södra Afrika, ”Kvinnorna på 10:e våningen”, utspelar sig i Hanoi) tyckte jag var fantastiskt bra, men de två senare (”Klockan 21:37”, om aborter på båt i Polen, ”Den sjätte gudinnan”, om kvinnors situation i Indien) kändes inte alls lika genomarbetade.

Karin Alfredsson är journalist i grunden och böckerna är ett sätt att nå ut med information om kvinnors situation i olika länder. Det är berömvärt, och som journalistiska reportage är alla hennes böcker läsvärda, men skönlitterärt tyckte jag att de två som föregick den här varit lite taffliga.

Därför blev jag glad när jag kände att den här boken återigen var i nivå med de två första. Det är oerhört intressanta och viktiga ämnen hon tar upp i sina böcker, och jag tycker det är ett bra grepp att göra det skönlitterärt för att förhoppningsvis på så sätt nå ut till andra läsare än de redan frälsta. Varje bok avslutas dessutom med en faktadel för att förstärka att även om intrigen i böckerna är fiction så är inte miljöerna och situationerna det.

Under 2010-2012 arbetade Alfredsson  med projektet Cause of Death: Woman, som är en journalistisk granskning av våld mot kvinnor i tio länder. Sedan 1 maj 2012 är Karin Alfredsson chef för We Effects verksamhet i södra Afrika: Malawi, Zambia, Zimbabwe och Moçambique.

Jag rekommenderar den här och de två första i serien för den som vill läsa en bra bok. För den som även är intresserad av hur kvinnors situation ser ut i olika länder är även de två mellersta böckerna av intresse, även om de är lite svagare rent litterärt.

Ingrid Mårtensson Studiecirkelledare

IMGP9613rev

Kommentera

