Recension

Boktips, Katarina Wennstam

I studiecirkeln irl diskuterade vi en träff litteratur, så jag bestämde mig för att lägga ut lästips. Länkar till alla recensioner hittar du under fliken ”Studiecirkel” här ovan, eller så väljer du kategori ”Recension” i kolumnen till höger. Den här gången är det dags för

Svikaren av Katarina Wennstam

IMG_5036

Jag har läst flera av Wennstams böcker tidigare, de skönlitterära. Jag gillar hennes sätt att plocka med sig personer mellan böckerna utan att binda sig vid en specifik person att följa. Jag gillar även att hon använder skönlitteratur för att belysa otäcka strömningar i vårt samhälle. Jag har läst ”Dödergök”. ”Smuts” och ”Alfahannen” och av dem tyckte jag bäst om de två första. Den här är inte riktigt i klass med dem, men den är välskriven med intressanta personporträtt och, som vanligt, ett angeläget ämne, den här gången handlar det om hatbrott.

Wennstam skriver oxå dokumentära böcker, det är till exempel hon som skrivit ”Flickan och skulden : en bok om samhällets syn på våldtäkt” som belyser offren och ”En riktig våldtäktsman : en bok om samhällets syn på våldtäkt” som belyser gärningsmännen. Dem har jag recenserat tidigare, du hittar länkar under fliken ”Studiecirkel”. Det är känslomässigt svårare att läsa dem, eftersom det som står i dem är faktabaserat, det bygger på intervjuer och rättegångsprotokoll. För mig var det så att jag blev både arg och ledsen när jag läste dem, det kan vara bra att vara förberedd på det.

För dig som inte riktigt orkar ta in världens hemskheter alla gånger, så rekommenderar jag hennes skönlitterära böcker. De ger oxå en bild av hur otäckt vårt samhälle är i dag, men är inte lika påtagligt som hennes mer dokumentära böcker!

Ingrid Mårtensson
Styrelseledamot Fi Jämtland

Kommentera

