Aktuellt

Almedalsrapport, del 1

Nu har jag landat i Jämtland igen efter drygt en vecka på Gotland för att delta i Almedalsveckan. Tyvärr tålde inte min jämtska kropp havsluften och gutevirusen, så jag har tillbringat största delen av veckan med att ligga i en lånad säng och titta upp i taket… Jag tänkte ändå försöka del med mig av en del av det som hände på plats i Almedalen, för att visa hur vi med små medel lyckades färga en hel del av veckan rosa!

Söndagen var första dagen i själva politikerveckan, men redan på lördagen var Fi representerade av bland annat Fi Gotland och Fi Jämtland i den Mångfaldsdag som anordnades i Visby:

skärmdump1

Alla riksdagspartier har sin egen dag under själva Almedalsveckan, med åtta partier blir det åtta dagar. I år var det första år som Feministiskt initiativ skulle få sin egen dag. Inte för att vi är ett riksdagsparti (än), utan för att Fi Gotland tog plats i kommunfullmäktige i senaste valet (hejja dem!). Nu blev vi lite inbjudna med armbågen, och fick vår dag efter alla andra, när Almedalsveckan officiellt var slut. Vi hoppas på förändring till nästa år, men det här året fick vi göra det bästa av situationen. Det innebar att se till att varje dag var en rosa dag!

Feministiskt initiativ i AlmedalenSå smått startade vi med det redan på söndagen, då Fi Gotland och Unga Feminister presenterade vår talarplats på Donners plats. Det var en av de få dagar jag var på benen, så här såg det ut före och under talet:

20150628 förbereder donnersplats2 20150628 förbereder donnersplats 20150628 donnersplats3 20150628 donnersplats2 20150628 donnersplats

Utöver det hann jag strosa lite i vackra Visby…

På vandring i Visby

…och spana in de lokaler vi förfogade över under veckan, Folkets Bio, där vi skulle genomföra våra seminarier:

20150628 Folkets biooch den fantastiska samlingslokalen, bara ett stenkast från Donners plats och två stenkast från Almedalen!

20150628 Fi lokal

Jag återkommer med fler inlägg utifrån vilka ämnen som Fi tog upp och nådde ut med, det här får räcka som smakbit i dag!

Ingrid Mårtensson
ledamot i Fi Jämtlands

Vi gör det tillsammans

2 thoughts on “Almedalsrapport, del 1

Kommentera

