Aktuellt / Recension

Debatt som gett resultat och ett boktips, Yarden

När jag skriver det här har artikeln om samernas situation delats från Länstidningen 1252 gånger (HÄR, och nu blev det 1253 delningar…), och samma artikel har tagits in i Västerbottenskuriren (HÄR) där den delats 32 gånger (33 med den här…). Sameradion och SVT Sápmi har hört av sig och vill eventuellt göra en intervju. Det känns som att en del av syftet med artikeln har uppnåtts, att bryta tystnaden om det fortsatta utnyttjandet av samers land och resurser. Nu får vi hjälpas åt att fortsätta hålla debatten i liv och kräva att riksdagen ratificerar FNs deklaration om Urfolks rättigheter och att Sverige börjar följa den!

I väntan på intervjun tipsar jag om en bok: 

Yarden av Kristian Lundberg

IMG_5495

Det här är en tunn bok, bara 144 sidor. Mindre än hälften så tjock som de tunnaste böcker jag annars läser. Sen började jag läsa och blev helt förvirrad. Även om jag egentligen borde vara helt blank inför boken så hade min hjärna ändå tolkat namnet Yarden som en deckare. Ni vet, Scotland Yard… Och någon deckare var det ju verkligen inte…

Det tog ett tag för min hjärna att ställa om, så initialt var jag ganska frustrerad och irriterad över boken. Men sen grep den tag i mig. Den är helt fantastisk. Med fragment av bilder från arbetet, fritiden, tankarna och sin bakgrund beskriver författaren en verklighet i Sverige som känns helt osannolik. Inte desto mindre tror jag på den, fullt och fast. jag har sett liknande saker hända i min närhet, läst i tidningen, sett på TV. Otäckt som tusan och boken beskriver det samtidigt på ett vackert och poetiskt sätt. Det här är hur prekariatet kan ha det, i sin värsta form.

Den tog bara några timmar att läsa, en kort tid av mitt liv som jag ägnade åt Yarden, men den biter sig fast, och jag tänker mig att jag nog kommer att återvända till den och läsa om den från början, nu när jag inte färgas av min snäva hjärnas förväntningar!

Jag rekommenderar den här boken starkt, alla i Sverige borde läsa den här, men allra mest regeringen och finanstopparna!

Ingrid Mårtensson Styrelseledamot Fi Jamtland

IMGP4934

Kommentera

