Pepp

Minnen från 2015

I dag infördes ID-kontrollerna mellan Sverige och Danmark, en mörk dag i Sveriges historia. Redan har både Danmark och Tyskland infört liknande bestämmelser och på så sätt förhindras flyende än mer att hitta trygghet. I bloggen kommer jag säkerligen att skriva mer om det framöver, men i dag vill jag fortsätta att titta tillbaka på Fi Jämtland och 2015. Jag har bett medlemmar dela med sig av sina minnen, här kommer några av dem:

”Mitt starkaste minne av Fi Jämtland-träffarna var nog när Sofie berättade om sin praktik på mödravårdscentral i Ghana. Det var rörande och väldigt intressant. Oerhört relevant material och det var intressant att ha feministiska diskussioner, bedömningar och slutsatser utifrån berättelsen.”

”Om jag ska tala om feminism och Fi i det stora hela så har 2015 verkligen varit startskottet för mig. Jag var intresserad länge innan jag blev engagerad. Och jag är oerhört glad över att ha blivit engagerad. Jag ser samhället och relationer mellan människor totalt annorlunda. Jag har fått en bättre förståelse för hur allt är uppbyggt. Att allt i slutändan hänger på förhållanden mellan människor, maktförhållanden.”

”Feminismen har lärt mig att ta plats, bli medveten om mina rättigheter och att stå upp och handla för dem. Feminismen har också lärt mig att jag duger som jag är. Om jag inte passar in i normen på vissa punkter så är det just normen det är fel på, inte mig. Feminismen har lärt mig verktygen om hur man kan förändra, både samhället och sin inställning till sig själv.”

”Fi har skapt otroligt roliga möjligheter för mig, som jag annars inte skulle fått uppleva. Som att vara med på Åre Pride, gå i Pridetåg, åka till Trondheim och hålla homeparty, gå i 8-marsdemonstration och sen tala på torget inför 1600 människor.”

”Fi Berg var representerade på Qul Qvinnodag i Skucku den 8 mars. I juli på Fi fika var vi två stycken från Berg som åkte till stan. Sedan har Fi Berg varit på Gudrun Schyman i Ånge på Home party samt haft en planerings träff i slutet på november.”

Som du ser av det sista minnet börjar Fi Jämtland att skapa kommunföreningar. Den första är på gång i Berg. Om du bor i någon av Jämtlands kommuner och vill att det ska finnas en kommunförening även där, hör av dig via jamtland@feministisktinitiativ.se!

Mitt eget största minne av Fi Jämtland under året är av något annat än själva arbetet med Fi Jämtland. När det kom en förfrågan hösten 2014 att nominera kandidater till Fi styrelse nationellt så valde jag att nominera mig själv. Jag gjorde det inte för att jag trodde det fanns en reell chans att komma in, jag gjorde det för att jag ville visa upp att det finns aktiva feminister utanför storstäderna och södra Sverige. Döm om min förvåning när valberedningen nominerade mig och jag sen på kongressen blev invald i styrelsen.

Kombinationen av att sitta i både nationella styrelsen och Fi Jämtland styrelse har gett mervärde. I Fi Jämtlands styrelse kan jag se till att vi är med på sånt som är på gång, jag är uppdaterad på vad som är aktuellt i föreningen. I Fi nationella styrelse kan jag ha med mig perspektivet av hur det är att aktivera sig i en avdelning på länsnivå. Jag lär mig massor och hoppas att jag är till nytta i båda styrelserna!

Gott nytt 2016, då skapar vi nya minnen!

Ingrid Mårtensson
Ledamot styrelsen Fi Jämtland och Feministiskt initiativ

IMGP4011

 

Kommentera

