Debattinlägg

8 mars 2016

Internationella kvinnodagen, en dag som borde ägnas åt att diskutera vad vi ska göra åt ojämställdheten i världen. I stället har den i Östersund ägnats åt att på olika sätt försöka förklara varför det var rätt eller fel av polisen att uppmana kvinnor att hålla sig hemma. Om du vill veta vad vi inom Fi Jämtland anser kan du läsa det HÄR inlägget, eller debattartikel i LT HÄR eller ÖP HÄR.

Vi fick den här kommentaren på vårt inlägg igår, så jag plockar upp den här för att diskutera den.

”Jag anser att det är lite orättvist att ensidigt kritisera Östersunds polischefs Stephen Jerands uttalande om att kvinnor ska vara försiktiga när de går ut (med anledning av de ökade överfallen.).
Stephen Jerand vet när han säger detta, att han inte kan garantera kvinnors säkerhet på gatorna även om han ”kommunicerar” sig blå i ansiktet eftersom staten och stockholmsledningen har tagit ifrån honom resurserna.
Därför, är den kortaste vägen att omedelbart få effekten att ingen ytterligare skadas, att säga det han säger på det vis han säger det nu och det vet han.
Det är inte Polischefen i Östersund som ger upp, är blek och defensiv (han har stått på barrikaderna för Jämtland under hela sin karriär) utan han säger detta för att han är tvungen.
Vissa helger finns det bara två polisbilar i tjänst i hela länet, på en yta stor som Skåne och han måste lösa detta omedelbart, denna vecka, så att inga fler kommer till skada. Så jag anser det helt naturligt att han rekommenderar kvinnor att vara extra försiktiga.
Dessutom är uttalandet bra ut en annan vinkel: det sätter brännfokus på att problemet är manligt JUST på Internationella kvinnodagen.
Det är ett bra debattbränsle. Kolla vad vi diskuterar det idag! Det kan nästan inte bli bättre om man vill väcka politiker och samhälle för att få förändring.
Men det är är inte Polischefen Stephen Jerands fel, det är Polisens moderorganisation i Stockholm, och Sveriges politikers ansvar att se till att han har de verktyg han behöver för att skydda medborgarna.
De resurserna har han inte idag.”

Om jag strukturerar kommentaren hittar jag följande punkter:

  • Polisen kan inte garantera kvinnors säkerhet, därför ska vi stanna hemma

  • Att polisen inte kan det beror på att det finns för få resurser

  • Att det finns för få resurser är polisledningens och riksdagens fel

  • Bra att det här diskuteras idag

Så, sammanfattning av de tre första punkterna, det är inte polisen vi ska kritisera utan polisen? Sverige har numer en gemensam polismyndighet för hela Sverige. Det som sägs i Östersund kommer från polisen, och även i den här kommentaren pekas det på att det är polisen som fördelat för lite resurser till Östersund. För mig är det ointressant om det är polisen i Östersund eller polisen i Stockholm som skapar en situation där jag som kvinna förväntas ta ansvar, det är fortfarande på mig som ansvaret läggs.

Den sista av punkterna ”bra att det diskuteras” är jag oxå frågande till. Jag hade hellre diskuterat vad vi gör åt situationen i världen. Istället hamnar jag i ett antal mer eller mindre absurda diskussioner oavsett vad jag själv tar upp. Jag ska ta några utdrag ur diskussioner som jag och mina vänner varit i under dagen, det här är oredigerade kommentarer från facebook:

  • ”Det polisen nu äntligen säger har varit känt av vakna människor en längre tid.”

  • ”Eller kanske att vissa grupper i samhället har en ganska medeltida och kass kvinnosyn…”

  • ”anser du att män från medeltida klansamhällen generellt har samma värderingar som svenska män?”

  • ”En annan fråga, vilka värderingar är det som män har som manifesterar sig i form av stening av kvinnor i muslimsk kultur och hur manifesterar sig dessa bland etniska svenskar?”

  • ”Ursäkta mig men… Är du helt dum i huve?”

  • ”Jamen sedär…en till av samma sort… KAN man bli annat än hätsk med ett så urbota jävla dumt uttalande??”

  • ”Förstår du inte hur du gör bort dig?? Och ditt parti? Det är ju tamefan otroligt… Men som sagt- jag ska kolla med erat parti om dom står bakom ditt briljanta uttalande. Jag hoppas du har mod nog att lägga ut detta vid nästa val också…”

  • ”Jag har en gärningsmannaprofil, men den har polisen redan så det finns chans att detta kommer att lösa sig. De vanliga misstänkta finns ju dessutom många gånger lätt gripbara på förläggningarna.”

Det här var inte den fråga jag ville lägga min energi på under Internationella kvinnodagen, men jag gjorde tappra försök att få de män som hellre angrep mig, mitt kön, min personlighet och mina åsikter samtidigt som de helt klart visste vilka som var gärningsmän, att förstå hur en våldtäktskultur skapas och påverkar oss. Om de nu bara ringt polisen och berättat vilka gärningsmännen är istället för att skriva om det på facebook så kunde vi ägnat den här dagen åt det den var tänkt att innehålla, en feministisk mobilisering för jämlikhet, hållbarhet och nedrustning. Men det får vi tydligen göra i morgon istället. I dag gör jag ett sista försök att förklara VARFÖR polisens uttalande är så fel.

Vi lever i en våldtäktskultur vilket bland annat innebär att om jag som kvinna blir våldtagen så är risken stor att jag inte kommer anmäla, eftersom jag i rätten blir ifrågasatt mer än förövaren. Jag kommer få frågor om jag hade druckit alkohol, om jag hade kort kjol, hur mina underkläder såg ut, om jag har haft våldsamt sex innan, om han verkligen *förstod* att jag inte ville, om jag verkligen sa nej *tillräckligt mycket*. Offer för våldtäkt kallar ofta rättegången för en andra våldtäkt. Vad polisen gör när de går ut och varnar kvinnor för att vistas ute om natten är att de lägger *ytterligare* skuld på kvinnan. Om en kvinna nu vistas ute om natten och faktiskt blir misshandlad eller våldtagen så kommer polisens varning göra att våldtäktsmannen får *ännu* lättare att komma undan i och med att hon kommer bli *ännu mer* ifrågasatt: ”Du visste ju att polisen hade varnat…….!”

Män blir trodda i rätten. De blir inte ifrågasatta på det sättet kvinnor blir i våldtäktsmål. De blir inte skammade på samma sätt. De får inte slängt i ansiktet att de får skylla sig själva som var ute på natten.

Om jag skulle följa med en okänd man hem och bli våldtagen, kommer det insinueras av polis och rätt samt samhället att jag får skylla mig själv för att jag följde med en okänd man hem. Det här kallas dubbelbestraffning. Damned if you do, damned if you don’t. Jag får inte dra alla män över en kam men jag *måste* samtidigt se alla män som potentiella våldtäktsmän för jag får skylla mig själv om jag är ute mitt i natten själv och blir våldtagen. 

Det polisen har gjort är alltså att i praktiken ge kvinnor utegångsförbud. För skulle jag bli våldtagen ute efter att polisen gått ut med den här varningen är jag i princip rättslös.

Dessutom sker tre av fyra våldtäkter av någon offret känner och har känt en längre tid. De flesta våldtäkter begås i hemmet. Det här är skrämselpropaganda och löser ingenting.

Vi lever i ett samhälle som berömmer sig om att vara fritt och jämställt och ändå ser det ut som jag beskriver ovan. Den övervägande mängden våld som kvinnor i Sverige utsätts för är av etniskt svenska män som återfinns i kvinnornas närmsta relationer. När män på facebook antyder, eller skriver rakt ut, att just de här förövarna är nyanlända svenskar så är det ointressant för mig. Det är bara vissa män som våldtar men jag måste vara på min vakt mot alla, främst de jag känner väl, kanske till och med älskar.

Att så många män i dag, av alla dagar, tar på sig att föra polisens talan istället för min och andra kvinnors, befäster bara att vi lever i en våldtäktskultur. Jag blir nedstämd, ledsen och förtvivlad. Men inte överraskad.

Ingrid Mårtensson
Ledamot styrelsen Fi Jämtland

IMGP5826

 

3 thoughts on “8 mars 2016

  1. Ping: Arga Tanten och Systrarna Strul diskuterar våldtäktskultur | Feministiskt Initiativ Jämtland

  2. Ping: Hur ska kvinnor kunna känna sig trygga? | Feministiskt Initiativ Jämtland

  3. Ping: Rättspolitik | Feministiskt Initiativ Jämtland

Kommentera

