Recension

Antirasistisk ordbok

I dag kommer ett snabbt boktips!

Antirasistisk ordbok av Antirasistiska Akademin

Antirasistisk ordbok

Det här är en bok jag använder mig av allt som oftast. För att lära mig mer, för att använda i den studiecirkel jag håller och lära andra och för att hitta motargument till den rasism som flödar på sociala medier. Den är skriven av Antirasistiska akademin och det bästa med den är att den finns även på deras hemsida, HÄR. Jag rekommenderar den till alla som vill lära sig mer om begreppen och få hjälp i att argumentera och, i förekommande fall, uppmärksamma sina egna privilegier.

Ingrid Mårtensson
Ledamot styrelsen Fi Jämtland

2 thoughts on “Antirasistisk ordbok

  1. Jag såg att ni är positiva till Antirasistiska ordboken och jag undrar lite över den. Boken har jag inte läst – men jag har läst de ”viktiga begrepp” som Antirasistiska Akademin anger. Och medan ”islamfobi” är ett viktigt begrepp även för mig så förstår jag inte när man ”antirasistiskt” inkluderar en – och endast en – annan fobi: ”homofobi”.

    En undran för mig är hur ”homofobi” är direkt knuten till antirasism men inte t ex ”transfobi”; något som kvarstår även om Antirasistiska Akademin omfattar transsexualism som ses som homosexuella. Ett konkret exempel är mördandet av Venus Xtravaganza, en latina kvinna som mördades av en man som upptäckte hennes penis och därmed – av Judith Butler – inkluderas bland homofobins offer.

    Venus mördades alltså varken för att hon var transsexuell – eller för att hon var kvinna. Och bland de ”viktiga begreppen” finner jag inte några ord som rör specifikt det våld som kvinnor utsätts för av män. Och – de facto är väl att homofobin i sina våldsammaste former utförs av män mot personer som de ser som ”män”?

    Gilla

    • Hej, kul att du läser och kommenterar hos oss! Den fråga du ställer kan inte vi svara på, den får du ställa till Antirasistiska akademin istället. Vi är positiva till de begreppsförklaringar de tagit fram, och hittar begreppsförklaringar vi saknar hos hos andra engagerade. En organisation kan inte göra allt, men flera organisationer kan göra en del var! /Ingrid för Fi Jämtland

      Gilla

Kommentera

