Debattinlägg

Kvinnor som skammar kvinnor, del 2

I bland (allt för sällan) får vi kommentarer till bloggen. En återkommande kommentator är Krister, tack, kul att du läser oss regelbundet och bidrar med din åsikt. Den här gången (på det HÄR inlägget) var dock Kristers kommentar enbart två länkar, utan egen analys. Så jag får göra ett antagande om vad Krister vill säga.

Första länken går HIT, till en artikel i DN som handlar om vilka det är som näthatar mot kvinnor. Det som specifikt studerats är användandet av orden ”slut” och ”whore”.

”Bland de brittiska tweetsen, som undersöktes närmare, visade det sig också att 50 procent av näthatarna som använde nedvärderande uttryck om kvinnor själva var kvinnor.”

Att kvinnor skammar andra kvinnor är inget nytt, det har till och med ett namn, internaliserat kvinnohat. Flickor växer upp och får på olika sätt ända från det de föds lära sig att män är viktigare, bättre och mer värda än kvinnor. Vissa flickor/kvinnor reagerar och tycker det är fel, men det kräver enormt mycket arbete med en själv och de värderingar som de lärt sig är de rätta.

Eftersom det här kräver mycket fakta, information, arbete, normbrytande och rätt sorts mentorer och förebilder innebär det att alla inte ser det här eller reagerar på det, och då är det inte alls underligt att de gör gemensam sak med männen och klankar på andra kvinnor, kvinnor som inte inordnar sig i normen, som inte beter sig som ”en riktig kvinna ska”. Det är som en form av ”Stockholmssyndrom”, där kvinnor väljer att inordna sig i patriarkatet och se på andra kvinnor med patriarkatets ögon. Det här finns mycket skrivet om, du kan till exempel läsa mer HÄRHÄR och HÄR.

Den andra länken går HIT, till en artikel i Daily Mail, som handlar om att de som är mest nöjda med sina jobb är hemmafruar (eller snarare hemmamammor):

”They scored 87.2 per cent in the happiness ratings. The others in the top five were those working in: hospitality and events management – 86.3 per cent; creative arts and design – 84.4 per cent; the charity sector – 83.9 per cent; leisure, sport and tourism – 83.7 per cent.

The least satisfied were working in marketing, advertising and public relations, with a happiness rating of 53.8 per cent.

The others in the bottom five were: police and security officers – 59.4 per cent; salesmen and women – 67.4 per cent; civil servants – 70 per cent; shop workers – 70.8 per cent.”

Det finns forskning som visar att den som har makt över sitt arbete, möjligheten att påverka och planera sina arbetsuppgifter och tiden att hinna med dem mår bäst på sitt arbete. ”För att må bra behöver vi ett arbete med tydligt uppdrag, innehåll och omfattning, inflytande över vår egen arbetssituation, möjlighet till stöd och social kontakt, feedback och bekräftelse.” (HÄR)

Att ta hand om hem och barn innefattar allt det här, fast kanske inte på de sätt vi oftast ser ett arbete. Men det är en del av problemet, att arbeten som traditionellt utförs av kvinnor inte uppskattas som det arbete det faktiskt är. Det spelar ingen roll hur mycket  du skulle trivas med att ta hand om ditt hem och dina barn på heltid, det ger dig minimala inkomster och i förlängningen en nästintill obefintlig pension. Det gör dig beroende av din partner för försörjning resten av ditt liv, oavsett om du är hemmafru eller hemmaman. Det är samma sorts patriarkala kvinnosyn som det internaliserade kvinnohatet. Det kvinnor förknippas med är inget eller ytterst lite värt.

Som feminister vill vi förändra det här. Vi vill inte ha den patriarkala blicken på kvinnors utseende, beteende och arbete. Vi vill att alla kön i alla åldrar själva får definiera vad de är, hur de ser ut och vad de vill göra. Det är en vision, vi är långt ifrån där än. Så på vägen behövs den här sortens påminnelser om hur världen ser ut, vad det beror på och hur vi kan motarbeta det. Tack Krister, för påminnelsen!

Ingrid Mårtensson
Ledamot styrelsen Fi Jämtland

IMGP6457rev

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s